Page 10 - Zpravodaj Praha Libuš 02/2024
P. 10

KRONIKA



               ZŠ Meteorologická


       Tak trochu jiná škola       Často se hovoří o  integraci a  in-  Navštívili jsme ně-
                                 kluzi žáků se speciálními vzdělá-  kolik zemí, kde jsme
        Na první pohled by se zdálo, že  vacími potřebami do běžné výuky.  se seznámili se sys-
       je naše škola docela obyčejná zá-  Slýcháme, jak je to potřebné a pro-  témem výuky cizinců.
       kladní škola, jakých jsou stovky.  spěšné. Ano, jistě, ovšem. Pokud  Škoda, že to stejně
       Jsou zde děti, pan ředitel, učitelé,  jsou to kroky promyšlené a jsou pro  nejde i u nás.
       kuchařky i pan školník je tu. Přesto  ně vytvořeny podmínky. Věřte ale, že   Pozitivní ale je, že
       jsme v něčem škola odlišná.  pokud se takto zvyšuje počet cizinců  díky finanční podpoře
        Možná hned neuhádnete v čem,  na škole, už to nelze vnímat ani jako  z různých grantů jsme
       ale pokud zabloudíte před naši ško-  inkluzi, ani integraci, ale zkrátka jako  mohli zakoupit velké
       lu třeba po obědě, zjistíte okamži-  nekoncepční a nepromyšlenou ces-  množství výukových
       tě, že je opravdu něco jinak. Skončí  tu, která nepovede ani ke zlepšení  materiálů,  různých
       totiž vyučování a před školou je rá-  výuky, ani k lepším výsledkům žáků.  pomůcek, ale i  vyba-
       zem babylón národů.         Tuto situaci s cizinci řešíme již ně-  vení do učebny. Pod-
        V naší škole je hodně žáků cizin-  kolik let. Vysvětlujeme kompetent-  poru poskytla mimo ji-
       ců, jak my říkáme, žáků s odlišným  ním orgánům, jaká úskalí a problé-  né i Nadace Petra Kellnera, z jejíchž  ce dětí u pomníku ukázala, že jsou
       mateřským jazykem, jinak také žá-  my to přináší, jak to není dobré jak  prostředků jsme zakoupili učebnice  citlivé a vnímavé, není jim lhostejné,
       ků s OMJ. Máme dvě stě padesát  pro české děti, tak i pro žáky cizin-  nejen pro děti z Ukrajiny. Vybavení  co se kdysi událo. A proto podnikat
       devět cizinců a nebudete věřit, má-  ce, jak to komplikuje výuku a práci  tedy máme dostatečné, zbývá ještě  takové výpravy má vždy smysl.
       me tu sedmnáct různých národnos-  nám, učitelům.     zvýšit počet hodin výuky. Především    Monika Bukovská
       tí. A už jsme u té odlišnosti. Jsem   Jednání probíhají na nejvyšší  to ale chce systémovou změnu, a na
       přesvědčena, že v žádné škole se  úrovni na MŠMT, s vládní zmocněn-  tu my, jako škola, nedosáhneme.  Karneval na ZŠ Meteo
       nesejde tolik žáků cizinců a tolik ná-  kyní i s jinými představiteli.  A tak nám nezbývá nic jiného než
       rodností jako u nás.        Možná  vás  po  přečtení  těchto  dál hledat tu správnou cestu, která   Indiáni, princezny, kouzelníci, růz-
        Podle školní kroniky se snahy  řádků napadá, že mám blízko ke xe-  nepovede klikatě, ale rovnou hezky  ná zvířátka, baletka, myška Minnie,
       o  řešení situace objevují již mini-  nofobii, ale opak je pravdou! V naší  k cíli. Třeba ji jednou najdeme. Mu-  policista, hasič, kosmonaut, Křemí-
       málně 20 let. Tehdy jsme měli být  škole se dětem cizincům věnujeme  síme věřit a nadále se snažit...  lek a  Vochomůrka i  maličký Olaf.
       jakousi „pokusnou školou“ při hle-  s  maximální péčí, snažíme se vést          Přes padesát dětí v nápaditých kos-
       dání způsobu, jak s těmito žáky pra-  rodiče ke spolupráci, zapojit je do   Mgr. Kateřina Francová,  týmech se v  sobotu 13. ledna od-

       covat. Později se naše škola zapoji-  dění ve škole, nakupujeme učeb-  zástupce ředitele pro žáky s OMJ  poledne v  doprovodu rodičů sešlo
       la do programu pro žáky s OMJ jako  ní materiály, hledáme cizojazyčné   ZŠ Meteorologická  v tělocvičně ZŠ Meteorologická. Za-
       pilotní škola organizace Meta, o.p.s.  asistenty.           Foto: Kateřina Brejchová  městnanci školy, žáci a členové spol-
       Nikdy ale nebyl dán oficiální, jasný   Nenaříkáme, ale vysvětlujeme             ku rodičů pro ně tělocvičnu vyzdobi-
       řád jak tyto děti vyučovat. A tak se  a  hledáme podporu, chceme více  Zastavení u pomníku    li obrázky pohádkových postaviček
       učitelé snažili a hledali způsoby jak  hodin jazykové přípravy pro tyto žá-  Sira Nicholase Wintona  a balónky a v půl třetí očekávali ma-
       se tohoto úkolu co nejlépe ujmout.  ky, rádi bychom změnu systému.              lé návštěvníky. Ti si pak na místě uží-
        Nyní se již sedmým rokem znovu   Rodičům cizinců se snažíme vy-  O tom, že jsou školáci stále více  vali společné tancování i soutěže. Při
       usilovně snažíme hledat cestu, kte-  světlovat, že není pro jejich děti  zvídavější, není pochyb. A tak jsme  tanci je vedla paní vychovatelka Mar-
       rá  by  nás  dovedla  k  tajemství,  jak  dobré, aby jich bylo mnoho pohro-  se společně s  kroužkem „Toulky  kéta Žáčková v kostýmu klauna. Do-
       správně a smysluplně tyto děti vy-  madě, že takto se jazyk špatně učí,  Prahou“ vydali prozkoumat hlavní  kázala zapojit i děti, které z počátku
       učovat, hodnotit, kde vzít učitele,  protože mezi sebou tito žáci mlu-  nádraží. Děti s nadšením uvítaly jíz-  nesměle postávaly a dění na parke-
       kteří by jim mohli věnovat ještě ví-  ví svým rodným jazykem. Ale ani  du vlakem, který nás dopravil  pří-  tu jen pozorovaly. V průběhu odpo-
       ce času. Zní to skoro jako pohádka  v tomto případě bohužel nenachá-  mo na 1. nástupiště, kde si vyslechly  ledne si děti vyzkoušely slalom s va-
       o zakopaném pokladu, kde stačí po-  zíme  pochopení.  Rodiče  si  situaci  příběh Sira Nicholase Wintona, kte-  jíčkem na lžíci nebo házení míčkem
       klad najít a vše je vyřešeno! Bohužel  usnadní tím, že je pošlou do naší  rý během 2. světové války pomohl  na cíl, kroužení obručí kolem pasu či
       pohádka to není, opak je pravdou.  školy, kde mají kamarády, a mají po-  zachránit 669 židovských dětí před  židličkovanou. Za každou disciplínu
        V naší škole se rok od roku sou-  cit, že je vše vyřešeno.  transporty do koncentračních tábo-  pak  získaly  drobnou  odměnu.  Dě-
       střeďuje stále více žáků s OMJ, je   Jak ale z toho ven? Zatím nevíme,  rů. Je až s podivem, jak děti naslou-  kujeme za skvěle zorganizovanou
       to samozřejmě způsobeno i lokali-  stav zůstává nezměněn. Máme sice  chaly, kolik měly dotazů a  s  jakou  a milou akci.
       tou, v níž se škola nachází, a tak se  podporu ve vedení naší městské  pokorou dokázaly diskutovat. Vzhle-  Hana Rundová
       pomalu ptáme, zda je to škola ještě  části, ale pokud k  řešení nebude  dem k jejich nízkému věku – 8 až 12   s mořskou pannou Liduškou
       česká, či „mezinárodní“.  politická vůle, nebude ani změna.  let to bylo velmi překvapující. Reak-  Foto: Alexandros Charalambidis


























       10 | U nás | 2/2024
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15