Page 5 - Zpravodaj Praha Libuš 07+08/2023
P. 5
RADNICE
Co se staví
Libuš i Písnice jako území, kte- časným obyvatelům, aby kromě
rá leží na samotném okraji jižní bytů a kanceláří obsahovaly i nut-
hranice Prahy, vzdálenost od nou vybavenost jako školky, ško-
centra i menší kapacita městské ly, zdravotnické ordinace, komunit-
hromadné dopravy způsobily, ní nebo kulturní centra a místo vy-
že obě někdejší vesnice i s při- dlážděných placů a ulic byly v oko-
lehlými sídlišti byly dlouhou do- lí nové výstavby vystavěna veřejná
bu mimo zájem develeporských prostranství nabízející příjemná mís-
firem i vyšší politiky. Blížící se ta k pobytu i v nejteplejších měsí-
výstavba metra ale tuto situaci cích, může dojít k proměně čtvrti
pomalu mění a o nové projekty i města, které bude fungovat ještě
na území MČ není nouze. lépe než to současné. Nabídne ví- občanskou vybavenost – dokonču- v území nebo ke změně územního
ce místa chodcům, omezí dojížďky je se projekt pro stavební povolení plánu. Projekty se jimi nemusí strikt-
První z nich – bytový dům Libuš- za službami a zábavou, čímž dojde přístavby písnické školy, projekt na ně vázat, dodržení územní studie
ská, řadové domy K Tůni a řadové ke snížení znečištění vzduchu i sní- dostavbu školky U Kašny nebo pří- však může proces výstavby značně
domy Burianova, byly ostatně před- žení hladiny hluku a vytvoří se živé stavba Libušské hasičárny a plánují usnadnit. Záměrem městské části
staveny během “developerského město s možností trávení pracovní- se i nová veřejná prostranství jako je, aby byla výstavba na území MČ
kina”, které se odehrálo 12. června ho i volného času. např. zmiňovaná revitalizace centra předvídatelná, a tudíž se územními
od 17h v zastupitelském sále a je Vedení městské části má za se- Libuše, nový park Na Jezerách ne- studiemi řídila. Proto je velkým pří-
skvělé, že dorazilo několik desítek bou desítky schůzek, které vedly bo revitalizace veřejných prostran- nosem, že se právě začalo pláno-
z vás, abyste se o projektech infor- k úpravám vznikajících nebo pláno- ství kolem rybníku Obecňák. vat zadání další z nich, a to na úze-
movali a vyjádřili svůj názor. vaných projektů. Některé projektu- S regulací území a nastavení prin- mí kolem budoucího depa Písnice.
Stavební rozvoj s sebou opráv- jí a staví soukromí investoři, někte- cipů výstavby tak, aby odpovídala Pokud je něco, co vám v měst-
něně přináší otázky a obavy. Nová ré městská část. Soukromé projek- principům funkčního města a tvořila ské části chybí nebo byste si přá-
výstavba, zvlášť v takovém rozsahu ty jsou, jak to je patrné i z prvního dohromady kompaktní celek, velmi li, budu ráda, pokud mi napíšete na
jako je plánovaná kolem budoucích „developerského kina“, především pomáhají územní studie. Jedná se e-mail: architekt@praha-libus.cz. Dí-
stanic metra, může stávající území stavby pro bydlení. K těm největším o koncepční dokument navrhující ky všem, kteří tak učinili. Jinak se
často změnit a když se rozvoj neu- patří bytový dům Libušská, výstavba prostorové a částečně i funkční roz- budu těšit na dalším představení
směrní, nové čtvrti nemusí být pro bytového domu u ul. Novodvorská ložení budoucí zástavby, který fun- soukromých projektů nebo partici-
stávající ani nové obyvatele příjem- od developerské skupiny JRD nebo guje jako podklad pro koordinaci paci těch veřejných. S přáním pěk-
né. Naopak, když se povede no- výstavba kolem sídliště Písnice spo- výstavby jednotlivých domů. Územ- ných prázdnin a letních dní,
vé záměry upravit tak, aby správ- lečnosti CIB. S rozvojem ale nezahá- ní studie nejsou závazné, jako např.
ně reagovali na současnou struktu- lí ani městská část. Na rozdíl od sou- územní nebo regulační plán, fungu- Eliška Málková, architektka MČ
ru místa, aby vyhovovali vám, sou- kromých investorů staví především jí ale jako podklad pro rozhodování Foto: Petr Vilgus
Nová spojka zklidní starou Písnici
Rádi bychom naše občany in- běhu prací a vypořádává požadavky Obchvat Písnice bude stavebně nádrže Rezerva na Kunratické spoj-
formovali o tom, že se podařilo účastníků. Je třeba říct, že projekt ob- připraven na to, aby na něj mohla ce po východní hranici tržnice a ná-
rozpohybovat dlouho spící pro- chvatu Písnice vychází ze studií a po- navázat obdobná obchvatová ko- sledně k Dobronické. Výhledově je
jekt obchvatu Písnice. Obchvat sudku starých 15 let, územní rozhod- munikace Libuše. Z projektu naopak v plánu protažení obchvatu až na
odvede tranzitní dopravu ze nutí již také není včerejší. Za tu dobu vypadla autobusová točna na jižním Vídeňskou, nicméně tato část ob-
staré Písnice do nové trasy, kte- došlo k významným změnám v zámě- křížení obchvatu s Libušskou, proto- chvatu je ještě ve stádiu plánování.
rá povede po východní hranici rech, které má magistrát v okolí ob- že s ohledem na nedaleký terminál Východní obchvat Libuše byl dlou-
naší městské části. Auta se na chvatu. Předně sem byla umístěna Depo Písnice ROPID nepředpoklá- há léta odsouván kvůli nevyjasně-
jihu odpojí od Libušské v blíz- konečná metra Depo Písnice s pře- dá, že by potřeboval končit někte- ným vlastnickým poměrům. Výsled-
kosti křižovatky s ulicí K Vrtilce, stupním terminálem, dále na východ rou z linek v těchto místech. V další kem jsou každodenní zácpy na Li-
budou pokračovat východním od dnešní zástavby Písnice umísťuje fázi jednání budeme trvat mj. na roz- bušské, které zhoršují ovzduší v na-
směrem, poté se trasa obchva- metropolitní územní plán plochy pro sáhlé výsadbě stromů podél nových ší městské části a způsobují, že se
tu ohne na sever a zaústí do výstavbu rodinných domů. silnic, na bezbariérovosti chodníků na naší hlavní ulici necítíme bezpeč-
Kunratické spojky u nádrže Re- Původní představa projektan- a přechodů, stejně jako na použití ti- ně. Změnu v přístupu magistrátu
zerva. Na obou koncích obchva- ta pracovala s obchvatem jako se chého asfaltu. Samostatnou kapito- přinesla až naše argumentace, že
tu je navržena okružní křižovat- silnicí mimo zástavbu, kde se ne- lu bude tvořit změna způsobu prá- je třeba zajistit náhradní průjezd pro
ka, dva až tři kruhové objezdy předpokládá, že by se objevovali ce s dešťovými vodami, kterou bu- vozidla po dobu výstavby zastávky
budou i na samotném obchva- chodci. Zástavba v okolí a nedale- de třeba aktualizovat podle součas- metra D na nároží Libušské a V Lu-
tu. Půjde o dvouproudou silnici ká zastávka metra naopak vytvoři- ných trendů. To znamená, že voda žích. Magistrát pochopil, že bez Li-
s návrhovou rychlostí 50 km/h. ly potřebu pro vznik chodníků, cyk- nebude odváděna z území pryč, ale bušské spojky se doprava mezi ji-
lostezek, přechodů a přejezdů. Sa- bude zde v maximální možné míře hem a severem naší městské části
Magistrát vysoutěžil projektan- mostatnou kapitolu tvoří zastávky zasakována. Významnou roli bude na dlouhé měsíce prakticky zastaví.
ta, který zahájil rychlou přípravu žá- autobusu, které vzniknou na úrovni hrát ochrana před hlukem a rušivým Písnická a Libušská spojka odve-
dosti o stavební povolení. Pokud ulic Švihovská, Klenovická a na kří- světlem. I v těchto otázkách bude- dou tisíce aut ze zastavěného území
vše klapne podle plánu, povoleno žení s Kunratickou spojkou. Zastáv- me stát na straně našich občanů. do míst, která jsou pro jejich pohyb
by mohlo být do konce roku. Ná- ky se podařilo vyjednat díky rych- Vedení radnice intenzivně vyjed- vhodnější. Máme radost, že se projekt
sledně dojde k vysoutěžení staveb- lé reakci naší radnice v koordinaci nává s magistrátem o tom, aby se daří měnit s ohledem na současné
ní firmy, která by se mohla pustit do s organizací ROPID. Během několi- rozjela horká fáze přípravy další ob- trendy a potřeby. Cílem je všeobecná
díla zhruba za rok. ka jednání se podařilo proměnit pů- chvatové komunikace, konkrétně spokojenost jak našich občanů, tak
Zaměstnanci úřadu a politická re- vodně plánovanou extravilánovou Libušské spojky. Ta přesune tranzit- i těch, kteří přejíždějí přes naše území.
prezentace MČ Praha-Libuš jsou pra- silnici s příkopy na mnohem příjem- ní dopravu a také náklaďáky směřu-
videlně zváni na tzv. výrobní výbory, nější městskou ulici s vybavením, jící do tržnice SAPA na novou silnici, Petr Vilgus, vedoucí odboru
na kterých projektant informuje o prů- na které jsme v Praze zvyklí. která povede severním směrem od dopravy a životního prostředí
U nás | 7+8/2023 | 5