Page 7 - Zpravodaj Praha-Libuš 11/2022
P. 7
KRONIKA
TOULCŮV DVŮR DEN JAZYKŮ šachy, člověče nezlob se, karty. kontejner na třídění baterií.
Mohli jsme si vyzkoušet růz- Naše ohlasy:
V pondělí 17. října jsme navštívi- Letošní Den jazyků se oprav- né brýle, které nám ukázaly různé Vojta: „Program byl o třídění od-
li v Toulcově dvoře program Máme du povedl. Ne, to není vychlou- druhy očních vad. Nakonec jsme si padu. Třídění je velice důležité, pro-
rádi zvířátka. Pilně jsme se připravili, bačnost, ale slova zpětné vazby zkusili, jaké je to chodit se slepec- tože šetří naši přírodu. Nejvíce se
abychom věděli co nejvíce informa- od žáků, pedagogických pracov- kou holí, jak nalít do skleničky vodu mi líbilo rozebírání počítače na jed-
cí o zvířátkách, která můžeme cho- níků a rodičů. Den jazyků probě- a nepřelít. Podle hmatu rozeznávají notlivé části!“
vat doma nebo se na ně chodit dívat hl v pondělí 26. září a byl rozdělen nevidomí obrázky, písmena, číslice. Anička D.: „Program se mi lí-
do přírody. Postavili jsme pro ně do- zvlášť na aktivity pro první a pro Také nám povídali o vodicích bil. Nejvíce mě nadchlo rozebírání
mečky, připravili podestýlky a krmi- druhý stupeň. Na prvním stup- psech. Jak se cvičí, jak dlouho to tr- pračky.“
vo. Všechna jsme si opatrně pocho- ni se děti zapojily do aktivit v ja- vá (asi jeden rok) a kolik to stojí pe- Míša: „Šetrné chování k přírodě
vali, nebo alespoň pohladili. Nyní již zycích, které slyší běžně na naší něz (300 tisíc). Vycvičený pes zasta- je důležité. Líbilo se mi rozebírání
přesně víme, co které zvířátko po- škole – angličtina, němčina, ukra- ví před přechodem, zastaví před prv- počítače.“
třebuje a co pro něj musíme koupit jinština, vietnamština, ruština. Děti ním a posledním schodem. Není dob- Majda: „Líbilo se mi třídění odpa-
a zabezpečit. Zvířátka tak jako my hrály pexeso, luštily křížovky, uči- ré si psa hladit, může ho to zmást. du. Na jednotlivé kontejnery jsme
potřebují lásku a péči, proto se mu- ly se pozdravy a písničky. A jako Povídání se nám moc líbilo. dávali kartičky s obrázky věcí, které
síme dobře rozmyslet, zda na zvířát- bonus se hrálo loutkové divadýl- V. Davidová, E. Lukášová, do něj patřily. Občas jsme se spletli
ko budeme mít čas. Domů jsme se ko ve francouzštině. Na druhém T. Hykešová, D. Hněvkovská, 7.C a museli vše opravit. Nejvíce se mi
vrátili s dobrou náladou a už nyní se stupni se k těmto jazykům přidaly Foto: archiv ZŠ Meteorologická líbilo složit pračku do celku.“
těšíme na další program. jednak jazyky vskutku netradiční Sabča: „Líbilo se mi třídit odpad-
1.A ZŠ Meteorologická – turečtina, indonéština, italština, RECYKLACE HROU ANEB ky a rozkládat počítač.“
ale také další slovanské jazyky – UKLIĎME SI SVĚT Toník: „Líbilo se mi hodně třídě-
26. 9. – DEN JAZYKŮ polština a slovenština. Žáci s údi- ní odpadu. Podle mě je to důležité,
(PROJEKT 2. STUPNĚ) vem a překvapením poslouchali Recyklohraní rozvíjí vztah dě- protože jinak by byl okolo nás je-
své učitele, kteří je seznamovali tí k životnímu prostředí formou te- nom odpad a ,čurbes‘.“
Každý rok máme díky učitelům a žá- s reáliemi jednotlivých zemí, učili matických her, praktických činností, Jindra Němečková, učitelka 2.A
kům z druhého stupně možnost připo- je jednoduchá slova a větné fráze, kvízů a menších projektů. Je důle- Foto: Jindra Němečková
menout si a osvěžit některé světové řešili spolu různé hádanky, spojo- žité, aby se i děti podílely na sbě-
jazyky. Tentokrát jsme se naučili zdra- vačky a křížovky. Bylo vidět, že žá- ru použitých baterií a vysloužilého UKLIĎME SI SVĚT
vit německy, slyšeli jsme ukrajinskou ky dopoledne bavilo, rádi se zapo- drobného elektrozařízení.
hymnu a tancovali na ukrajinské pís- jovali do aktivit a doma se chlubili Z náplně a zaměření tohoto pro- K současné škole hrou patří i Re-
ně. Ve francouzštině jsme zhlédli lout- novými slovíčky. gramu jsme se dozvěděli: Kde se dá cyklohraní. Zážitkový program s te-
kové divadélko – Šípkovou Růženku. J. Malíková objevit zlato ve staré pračce? Proč matikou třídění odpadu a recykla-
Ve třídě, kde nám byl představen viet- dopřát starým spotřebičům a ba- ce absolvovali 19. září žáci prvního
namský jazyk, nás čekalo překvape- DEN JAZYKŮ teriím „žít svůj druhý život s novou stupně. Věřili byste, že dokáží roze-
ní. Zadání úkolů bylo celé ve vietnam- tváří“? Hravou formou jsme nalezli brat a sestavit pračku, počítač, ba-
štině. Pocítili jsme, jak je žáčkům, kteří Slavností den proběhl v pondě- odpovědi na tyto otázky. Současně terii? Pod vedením lektorek si také
přijdou do české školy a vůbec nám lí 26. září. Pestrá prezentace zhru- jsme se naučili základy třídění. V zá- upevnili znalosti o tom, do které po-
nerozumí! V ruském jazyce jsme se ba desítky jazyků (ukrajinština, slo- věru hodiny jsme se všichni shodli, pelnice jaký materiál patří a proč,
snažili napsat naše jméno azbukou. venština, turečtina, italština, polšti- že recyklace má smysl. Za odměnu a že se vyplatí dát nepoužívaný
Pro někoho to byl docela oříšek, ale na, vietnamština, indonéština, ang- jsme dostali do třídy malý papírový mobil do sběrného boxu, protože
mladí asistenti nám zdatně pomáhali. ličtina, němčina) zahrnovala samo- se z něj dá vyrobit hotový poklad!
Den jazyků završila angličtina. Na ně- zřejmě i francouzštinu v podobě Možná ho nosíte právě vy!
kolika stanovištích jsme si zopakovali loutkové pohádky La Belle au bois Kateřina Tschornová, 5.B
slovíčka a pilovali výslovnost. Byla to dormant. Pondělní dopoledne si Foto: Kateřina Tschornová
pro nás zajímavá zkušenost slyšet, jak skvěle užili žáci prvního i druhého
se mluví v jiných státech. stupně, stejně jako učitelé. RECYKLACE HROU
Děkujeme kolegům a jejich asis- Kateřina Tschornová
tentům z řad žáků za skvěle připra- Třídili jsme a rozkládali jsme prač-
vený projekt. PŘEDNÁŠKA O NEVIDOMÝCH ku, baterii a počítač. A říkali jsme si,
Naše ohlasy: na co jsou kontejnery. Třeba červe-
Natálka: „Byl to nejlepší školní den. V říjnu u nás ve škole probíhaly ný, žlutý, modrý a tak dále. A dosta-
Seznámili jsme se s jinými jazyky. přednášky o nevidomých. Zúčastni- li jsme malý ecocheese na baterie.
Za mě nejlepší program byl ukrajin- lo se jich asi 12 tříd. Naše třída ji měla Lucka J., 4.B
ský s tancem.“ 17. 10. Dozvěděli jsme se, jak žijí, jak
Vojta: „Je důležité mluvit i jinými ja- jim můžeme pomoci a co vše mo-
zyky než češtinou. Já se chci do- hou dělat. Dva lektoři nám také říka-
mluvit arabsky, protože můj sen je li, jaké hry a sporty mohou nevido-
žít v Dubaji.“ mí provozovat. Je to atletika, lyžová-
Míša: „Bylo to skvělé. Naučil jsem ní, goalball, plavání, cyklistika, futsal,
se zdravit v němčině.“
Matěj: „Hodně se mi den líbil, pro-
tože jsem se něco nového naučil.
Líbila se mi loutková pohádka Šíp-
ková Růženka, kterou paní učitelka
zahrála ve francouzštině.“
Vanesa: „Nejlepší bylo divadýlko,
protože se mi líbí francouzština.“
Kristínka: „Byla jsem ze všeho nad-
šená, ale nejvíc se mi líbil program
v ukrajinštině.“
Kryštof: „Pro mě byla skvělá anglič-
tina, která měla několik stanovišť,
kde se plnily různé úkoly.“
Jindra Němečková + 2.A
U nás | 11/2022 | 7